REGULAMIN WYCIECZEK, WYJŚĆ I SPACERÓW
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W WILDZE
I. Postanowienia wstępne
-
Niniejszy regulamin określa szczegółowo zasady organizacji wycieczek, wyjść i spacerów w Publicznym Przedszkolu w Wildze i związane z tym obowiązki uczestników.
-
Działalność przedszkola w zakresie organizacji wycieczek regulują następujące akty prawne i obowiązujące przepisy:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U z 2018r. poz. 1055)
II. Rodzaje wycieczek organizowane przez Przedszkole
-
Organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez Przedszkole odbywa się w następujących formach:
-
Wycieczki krajoznawcze (autokarowe): Karta wycieczki, Lista uczestników wycieczki, indywidualne zgody rodziców/ prawnych opiekunów na wyjazd dzieci.
-
Wyjścia piesze do instytucji użyteczności publicznej: Wpis do Zeszytu wyjść, zgoda rodziców/prawnych opiekunów na deklaracji podpisanej we wrześniu.
-
Spacery tematyczne poza terem przedszkola: Wpis do Dziennika zajęć.
III. Ogólne zasady organizacji wycieczek, wyjść i spacerów
-
Wycieczki, wyjścia, spacery są integralną formą działalności wychowawczo-profilaktycznej Przedszkola.
-
Organizowanie przez Przedszkola krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
-
poznanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
-
poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
-
wspomaganie rodziców w procesie wychowania;
-
upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
-
upowszechnienie form aktywnego wypoczynku;
-
podnoszenie sprawności fizycznej;
-
poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
-
Organizację i program wycieczki, wyjść, spacerów dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
-
Uczestnicy wycieczek, wyjść spacerów to:
-
Dzieci wszystkich grup przedszkolnych
-
Opiekunowie według obowiązujących przepisów
-
Organizując wycieczki, wyjścia i spacery :
-
Należycie przygotowujemy je pod względem programowym i organizacyjnym, a także omawiamy z dziećmi,
-
Zapoznajemy dzieci z miejscem i celem naszej wycieczki, wyjścia bądź spaceru, aby ich obserwacja i działania były świadome;
-
Nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego;
-
Przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpływają na nasze doznania psychiczne i estetyczne;
-
Przestrzegamy normy kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;
-
Dbamy o właściwy dobór miejsca wypoczynku, program, właściwy ubiór dzieci w zależności od warunków atmosferycznych ;
-
Upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku;
-
Zapewniamy właściwą organizację tak, by osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;
-
Zapewniamy pełne bezpieczeństwo.
-
Wymagana liczba opiekunów :
-
Pieszych poza terenem przedszkola obowiązuje dwóch opiekunów na 25 osób;
-
Autokarowych w jednym konkretnym celu (kino, sala zabaw) jeden opiekun na 15 osób;
-
W przypadku dzieci niepełnosprawnych niezależnie od rodzaju wycieczki, powinien być zapewniony dodatkowy opiekun
-
Przed wyruszeniem z każdego miejsca, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy dzieci.
-
W przypadku specyfiki wycieczki, ich uczestników należy zapoznać z zasadami zachowania się nad wodą, na terenach górzystych, itp.
-
W przypadku, gdy podczas wycieczki miało miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio regulamin postępowania w razie wypadków obowiązujący w przedszkolu oraz instrukcję udzielania pomocy przed medycznej, po powrocie należy sporządzić protokół powypadkowy. Załącznik nr 4.
IV. Organizacja spacerów i wyjść
-
Wyjścia i spacery organizowane są w ramach zajęć w danym dniu, inicjowane i realizowane przez nauczyciela w celu realizacji obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
-
Przy organizacji wyjść i spacerów poza teren placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki nad dziećmi ustala się uwzględniając wiek i stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece placówki, także specyfikę zajęć, wyjścia, spacerów oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
-
Nauczyciel ma obowiązek zgłosić zamiar wyjścia do instytucji użyteczności publicznej oraz zrobić wpis do Zeszyty Wyjść, natomiast spacer tematyczny należy odnotować w dzienniku zajęć.
-
Przygotowując wyjście piesze do instytucji użyteczności publicznej należy:
-
Uzyskać zgodę Dyrektora przedszkola.
-
Przygotować obiekt tzn. wcześniej ustalić (najlepiej osobiście) osobę, która przeprowadzi rozmowę z uczestnikami oraz zakres tej rozmowy oraz sprawdzić miejsce docelowe (szatnie, ubikacje itp.)
-
W razie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wyjście, spacer odwołać.
-
Długość trasy, tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdego wyjścia czy spaceru.
-
Przy każdej okazji bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa.
V. Organizacja wycieczek
-
Organizacja i program wycieczki powinna być dostosowana do wieku, zainteresowań dzieci, ich zdrowia i sprawności fizycznej.
-
Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża Dyrektor przedszkola, zatwierdzając kartę wycieczki.
-
Dyrektor Przedszkola wyznacza kierownika wycieczka spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.
-
W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być również osoba niebędąca pracownikiem niepedagogicznym placówki, wyznaczone przez Dyrektora.
-
Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są opiekunowie oraz kierownik wycieczki.
-
Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczych wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych.
-
Program wycieczki, liczbę uczestników, imię i nazwiska kierownika, opiekunów, środek transportu zawiera karta wycieczki. Wzór kary wycieczki- załącznik nr 1.
-
Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierające imię i nazwisko ucznia oraz numer telefonu rodzica/ rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje Dyrektor przedszkola. Wzór Listy uczestników wycieczki - załącznik nr 2.
-
Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczych wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych. Zgodę rodziców wraz z numerami telefonów dołączamy do karty wycieczki. Wzór Oświadczenia rodziców/ prawych opiekunów- załącznik nr 3.
-
Kierownik wycieczki jest osobą odpowiedzialną za organizację oraz prawidłowy przebieg wycieczki.
-
Opiekę nad dziećmi biorącymi udział w wycieczce sprawują wyznaczeni opiekunowie grupy.
-
Jako środek transportu dopuszcza się wynajęty autokar/ bus.
-
Koszt wycieczki pokrywają rodzice, przedszkole, ewentualnie sponsorzy.
-
Zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania ze środków transportu.
-
Kierownik wycieczki wsiada pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc ( dzieci najmłodsze siedzą na przodzie autokaru);
-
Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autobusu;
-
Opiekun wsiada ostatni i zajmuje miejsce z tyłu autokaru przy drzwiach, po środku i na początku autokaru;
-
Przed odjazdem należy sprawdzić listę obecności;
-
W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach;
-
Postoje odbywają się na parkingu lub stacji benzynowej;
-
Zabrania się spożywania posiłków w czasie podróży;
-
Przy wysiadaniu z autokaru- pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia dzieci, zwraca uwagę aby nie przebiegały przez jezdnię oraz na ich bezpieczeństwo;
-
Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autokarze i zabierają swoje rzeczy;
-
Kierownik wysiada ostatni- sprawdza autokar;
-
Po wyjściu z autokaru należy uformować grupę i sprawdzić listę obecności.
-
Rodzice najpóźniej dwa dni przed wycieczką powinni być pisemnie powiadomienie o miejscu i godzinie zbiórki na wycieczkę, miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki, przewidywanej trasie wycieczki.
-
Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.
-
Rodzice zwracają koszty ewentualnych szkód materialnych spowodowanych przez dziecko, a wynikających z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki.
VI. Obowiązki kierownika, opiekunów oraz uczestników wycieczki
Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
-
Opracowanie programu, harmonogramu i kosztów wycieczki.
-
Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
-
Pobranie i wypełnienie dokumentacji wycieczki:
-
Kartę wycieczki (wraz z harmonogramem wycieczki oraz oświadczeniem kierownika wycieczki i opiekunów w sprawie odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestników wycieczki) wraz z listą uczestników.
-
Zgody rodziców na udział dzieci w wycieczce.
-
Dokumentację wycieczki kierownik trzyma przy sobie podczas wycieczki, a ich kopie przechowywane są w przedszkolu.
-
Organizowanie transportu i ewentualnego wyżywienia.
-
Nie dopuszczenie do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu zdrowia i życia uczestników wycieczki.
-
Na kilka dni przed wyjazdem na wycieczkę autokarową powyżej 100km zgłoszenie na policję prośby o kontrolę pojazdy i trzeźwość kierowcy.
-
Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
-
Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania.
-
Zapoznanie szczegółowo opiekunów z programem organizowanej wycieczki.
-
Określenie zadań opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.
-
Pełnienie roli opiekuna przydzielonych mu dzieci.
-
Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników wycieczki w odpowiedni ubiór, sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
-
Udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnych wypadkach wezwanie pogotowia oraz powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów) i Dyrektora przedszkola.
-
Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia wycieczki po jej zakończeniu. Rozliczenie wraz z dokumentacją wycieczki do końca roku szkolnego przechowuje intendent przedszkola.
Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
-
Sprawowanie opiekę nad uczestnikami wycieczki- przydzielonymi dziećmi.
-
Organizacja przed wycieczką pogadanki z dziećmi na temat zasad zachowania bezpieczeństwa podczas wycieczki oraz zasad zachowania w miejscach publicznych.
-
Współdziałanie z kierownikiem i innymi opiekunami w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
-
Sprawdzanie stanu liczebnego w czasie wycieczki, przed opuszczeniem pomieszczeń, pojazdu, wewnątrz pojazdu itp.
-
Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, zwracanie uwagę na właściwe zachowanie się szczególnie w czasie oczekiwania na pojazd i przejazdu.
-
Dbanie o atrakcyjne formy przekazywania wiedzy, aktywne spędzanie czasu, atmosferę wycieczki, dzielenie się z uczestnikami swoją wiedzą, pełne zaangażowanie.
-
Nadzorowanie i pomaganie przy wykonywaniu zadań, które zostały przydzielone dzieciom.
Do obowiązków uczestników wycieczki należy:
-
Branie czynnego udziału w przygotowaniach do wycieczki.
-
Przestrzeganie zawartych umów z opiekunami.
-
Rodzice i dzieci muszą sygnalizować wszelkie dolegliwości np. chorobę lokomocyjną.
-
Reagowanie na umówione sygnały np. podczas zbiórek, nie oddalanie się bez zgody wychowawcy, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.
-
Przestrzeganie zasad prawidłowego zachowania się w różnym środowisku np. nie dotykanie eksponatów w muzeum, nie zrywanie roślin w ogrodzie botanicznym.
-
Życzliwie i kulturalnie odnoszenie się do opiekunów, kolegów i poznanych osób.
-
Pamiętanie o zachowaniu porządku właściwym składowaniu odpadów.
-
Uczestniczenie w programie wycieczki poprzez poznawanie nowego środowiska, wykorzystywanie swoich umiejętności, sprawności fizycznych, talentów , zainteresowań, bogacenie swojej wiedzy i sprawności.
-
Wspólne dbanie o radosną i miłą atmosferę na spacerze, wyjściu lub wycieczce.
VII. Postanowienia końcowe
-
Regulamin obowiązuje z dniem podpisania przez Dyrektora przedszkola.
-
Treść regulaminu podaje się do wiadomości publicznej poprzez zamieszczenie na tablicy informacyjnej.
-
Załącznikami do niniejszego Regulaminu są: