Regulamin wycieczek

REGULAMIN WYCIECZEK, WYJŚĆ I SPACERÓW

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W WILDZE

 

I. Postanowienia wstępne

  1. Niniejszy regulamin określa szczegółowo zasady organizacji wycieczek, wyjść i spacerów w Publicznym Przedszkolu w Wildze i związane z tym obowiązki uczestników.

  2. Działalność przedszkola w zakresie organizacji wycieczek regulują następujące akty prawne i obowiązujące przepisy:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U z 2018r. poz. 1055)

 

II. Rodzaje wycieczek organizowane przez Przedszkole

  1. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez Przedszkole odbywa się w następujących formach:

  1. Wycieczki krajoznawcze (autokarowe): Karta wycieczki, Lista uczestników wycieczki, indywidualne zgody rodziców/ prawnych opiekunów na wyjazd dzieci.

  2. Wyjścia piesze do instytucji użyteczności publicznej: Wpis do Zeszytu wyjść, zgoda rodziców/prawnych opiekunów na deklaracji podpisanej we wrześniu.

  3. Spacery tematyczne poza terem przedszkola: Wpis do Dziennika zajęć.

 

III. Ogólne zasady organizacji wycieczek, wyjść i spacerów

  1. Wycieczki, wyjścia, spacery są integralną formą działalności wychowawczo-profilaktycznej Przedszkola.

  2. Organizowanie przez Przedszkola krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:

  1. poznanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;

  2. poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;

  3. wspomaganie rodziców w procesie wychowania;

  4. upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;

  5. upowszechnienie form aktywnego wypoczynku;

  6. podnoszenie sprawności fizycznej;

  7. poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

  1. Organizację i program wycieczki, wyjść, spacerów dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.

  2. Uczestnicy wycieczek, wyjść spacerów to:

  1. Dzieci wszystkich grup przedszkolnych

  2. Opiekunowie według obowiązujących przepisów

  1. Organizując wycieczki, wyjścia i spacery :

  1. Należycie przygotowujemy je pod względem programowym i organizacyjnym, a także omawiamy z dziećmi,

  2. Zapoznajemy dzieci z miejscem i celem naszej wycieczki, wyjścia bądź spaceru, aby ich obserwacja i działania były świadome;

  3. Nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego;

  4. Przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpływają na nasze doznania psychiczne i estetyczne;

  5. Przestrzegamy normy kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;

  6. Dbamy o właściwy dobór miejsca wypoczynku, program, właściwy ubiór dzieci w zależności od warunków atmosferycznych ;

  7. Upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku;

  8. Zapewniamy właściwą organizację tak, by osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;

  9. Zapewniamy pełne bezpieczeństwo.

  1. Wymagana liczba opiekunów :

  1. Pieszych poza terenem przedszkola obowiązuje dwóch opiekunów na 25 osób;

  2. Autokarowych w jednym konkretnym celu (kino, sala zabaw) jeden opiekun na 15 osób;

  3. W przypadku dzieci niepełnosprawnych niezależnie od rodzaju wycieczki, powinien być zapewniony dodatkowy opiekun

  1. Przed wyruszeniem z każdego miejsca, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy dzieci.

  2. W przypadku specyfiki wycieczki, ich uczestników należy zapoznać z zasadami zachowania się nad wodą, na terenach górzystych, itp.

  3. W przypadku, gdy podczas wycieczki miało miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio regulamin postępowania w razie wypadków obowiązujący w przedszkolu oraz instrukcję udzielania pomocy przed medycznej, po powrocie należy sporządzić protokół powypadkowy. Załącznik nr 4.

 

IV. Organizacja spacerów i wyjść

      1. Wyjścia i spacery organizowane są w ramach zajęć w danym dniu, inicjowane i realizowane przez nauczyciela w celu realizacji obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

      2. Przy organizacji wyjść i spacerów poza teren placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki nad dziećmi ustala się uwzględniając wiek i stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece placówki, także specyfikę zajęć, wyjścia, spacerów oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.

      3. Nauczyciel ma obowiązek zgłosić zamiar wyjścia do instytucji użyteczności publicznej oraz zrobić wpis do Zeszyty Wyjść, natomiast spacer tematyczny należy odnotować w dzienniku zajęć.

      4. Przygotowując wyjście piesze do instytucji użyteczności publicznej należy:

  1. Uzyskać zgodę Dyrektora przedszkola.

  2. Przygotować obiekt tzn. wcześniej ustalić (najlepiej osobiście) osobę, która przeprowadzi rozmowę z uczestnikami oraz zakres tej rozmowy oraz sprawdzić miejsce docelowe (szatnie, ubikacje itp.)

      1. W razie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wyjście, spacer odwołać.

      2. Długość trasy, tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdego wyjścia czy spaceru.

      3. Przy każdej okazji bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa.

 

V. Organizacja wycieczek

  1. Organizacja i program wycieczki powinna być dostosowana do wieku, zainteresowań dzieci, ich zdrowia i sprawności fizycznej.

  2. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża Dyrektor przedszkola, zatwierdzając kartę wycieczki.

  3. Dyrektor Przedszkola wyznacza kierownika wycieczka spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.

  4. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być również osoba niebędąca pracownikiem niepedagogicznym placówki, wyznaczone przez Dyrektora.

  5. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są opiekunowie oraz kierownik wycieczki.

  6. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczych wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych.

  7. Program wycieczki, liczbę uczestników, imię i nazwiska kierownika, opiekunów, środek transportu zawiera karta wycieczki. Wzór kary wycieczki- załącznik nr 1.

  8. Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierające imię i nazwisko ucznia oraz numer telefonu rodzica/ rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje Dyrektor przedszkola. Wzór Listy uczestników wycieczki - załącznik nr 2.

  9. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczych wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych. Zgodę rodziców wraz z numerami telefonów dołączamy do karty wycieczki. Wzór Oświadczenia rodziców/ prawych opiekunów- załącznik nr 3.

  10. Kierownik wycieczki jest osobą odpowiedzialną za organizację oraz prawidłowy przebieg wycieczki.

  11. Opiekę nad dziećmi biorącymi udział w wycieczce sprawują wyznaczeni opiekunowie grupy.

  12. Jako środek transportu dopuszcza się wynajęty autokar/ bus.

  13. Koszt wycieczki pokrywają rodzice, przedszkole, ewentualnie sponsorzy.

  14. Zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania ze środków transportu.

  1. Kierownik wycieczki wsiada pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc ( dzieci najmłodsze siedzą na przodzie autokaru);

  2. Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autobusu;

  3. Opiekun wsiada ostatni i zajmuje miejsce z tyłu autokaru przy drzwiach, po środku i na początku autokaru;

  4. Przed odjazdem należy sprawdzić listę obecności;

  5. W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach;

  6. Postoje odbywają się na parkingu lub stacji benzynowej;

  7. Zabrania się spożywania posiłków w czasie podróży;

  8. Przy wysiadaniu z autokaru- pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia dzieci, zwraca uwagę aby nie przebiegały przez jezdnię oraz na ich bezpieczeństwo;

  9. Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autokarze i zabierają swoje rzeczy;

  10. Kierownik wysiada ostatni- sprawdza autokar;

  11. Po wyjściu z autokaru należy uformować grupę i sprawdzić listę obecności.

  1. Rodzice najpóźniej dwa dni przed wycieczką powinni być pisemnie powiadomienie o miejscu i godzinie zbiórki na wycieczkę, miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki, przewidywanej trasie wycieczki.

  2. Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.

  3. Rodzice zwracają koszty ewentualnych szkód materialnych spowodowanych przez dziecko, a wynikających z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki.

 

VI. Obowiązki kierownika, opiekunów oraz uczestników wycieczki

Do obowiązków kierownika wycieczki należy:

  1. Opracowanie programu, harmonogramu i kosztów wycieczki.

  2. Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.

  3. Pobranie i wypełnienie dokumentacji wycieczki:

  1. Kartę wycieczki (wraz z harmonogramem wycieczki oraz oświadczeniem kierownika wycieczki i opiekunów w sprawie odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestników wycieczki) wraz z listą uczestników.

  2. Zgody rodziców na udział dzieci w wycieczce.

  3. Dokumentację wycieczki kierownik trzyma przy sobie podczas wycieczki, a ich kopie przechowywane są w przedszkolu.

  1. Organizowanie transportu i ewentualnego wyżywienia.

  2. Nie dopuszczenie do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu zdrowia i życia uczestników wycieczki.

  3. Na kilka dni przed wyjazdem na wycieczkę autokarową powyżej 100km zgłoszenie na policję prośby o kontrolę pojazdy i trzeźwość kierowcy.

  4. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.

  5. Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania.

  6. Zapoznanie szczegółowo opiekunów z programem organizowanej wycieczki.

  7. Określenie zadań opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.

  8. Pełnienie roli opiekuna przydzielonych mu dzieci.

  9. Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników wycieczki w odpowiedni ubiór, sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.

  10. Udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnych wypadkach wezwanie pogotowia oraz powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów) i Dyrektora przedszkola.

  11. Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia wycieczki po jej zakończeniu. Rozliczenie wraz z dokumentacją wycieczki do końca roku szkolnego przechowuje intendent przedszkola.

 

 

Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:

  1. Sprawowanie opiekę nad uczestnikami wycieczki- przydzielonymi dziećmi.

  2. Organizacja przed wycieczką pogadanki z dziećmi na temat zasad zachowania bezpieczeństwa podczas wycieczki oraz zasad zachowania w miejscach publicznych.

  3. Współdziałanie z kierownikiem i innymi opiekunami w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.

  4. Sprawdzanie stanu liczebnego w czasie wycieczki, przed opuszczeniem pomieszczeń, pojazdu, wewnątrz pojazdu itp.

  5. Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, zwracanie uwagę na właściwe zachowanie się szczególnie w czasie oczekiwania na pojazd i przejazdu.

  6. Dbanie o atrakcyjne formy przekazywania wiedzy, aktywne spędzanie czasu, atmosferę wycieczki, dzielenie się z uczestnikami swoją wiedzą, pełne zaangażowanie.

  7. Nadzorowanie i pomaganie przy wykonywaniu zadań, które zostały przydzielone dzieciom.

 

Do obowiązków uczestników wycieczki należy:

  1. Branie czynnego udziału w przygotowaniach do wycieczki.

  2. Przestrzeganie zawartych umów z opiekunami.

  3. Rodzice i dzieci muszą sygnalizować wszelkie dolegliwości np. chorobę lokomocyjną.

  4. Reagowanie na umówione sygnały np. podczas zbiórek, nie oddalanie się bez zgody wychowawcy, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.

  5. Przestrzeganie zasad prawidłowego zachowania się w różnym środowisku np. nie dotykanie eksponatów w muzeum, nie zrywanie roślin w ogrodzie botanicznym.

  6. Życzliwie i kulturalnie odnoszenie się do opiekunów, kolegów i poznanych osób.

  7. Pamiętanie o zachowaniu porządku właściwym składowaniu odpadów.

  8. Uczestniczenie w programie wycieczki poprzez poznawanie nowego środowiska, wykorzystywanie swoich umiejętności, sprawności fizycznych, talentów , zainteresowań, bogacenie swojej wiedzy i sprawności.

  9. Wspólne dbanie o radosną i miłą atmosferę na spacerze, wyjściu lub wycieczce.

 

VII. Postanowienia końcowe

  1. Regulamin obowiązuje z dniem podpisania przez Dyrektora przedszkola.

  2. Treść regulaminu podaje się do wiadomości publicznej poprzez zamieszczenie na tablicy informacyjnej.

  3. Załącznikami do niniejszego Regulaminu są:

  1. Załącznik nr 1 - wzór karty wycieczki

  2. Załącznik nr 2 - wzór listy uczestników wycieczki

  3. Załącznik nr 3 - pisemna zgoda rodziców / prawnych opiekunów

  4. Załącznik nr 4 – wzór protokołu powypadkowego